8 важни правила за родители от логопеда Анастасия Сперанская
Снимка: Guliver / iStock
Как да подготвим ръката на детето за писане – този въпрос става актуален доста преди началото на училище. Нетърпеливите родители, в желанието си да помогнат на малкото да усвои движенията с молива, правят много грешки, твърди Анастасия Сперанская. Тя е логопед, преподава на началните класове и има ценни съвети пред letidor.ru за това как да научим детето да пише и как да го направим правилно.
Не по-рано от 7 години
Не е нужно да учите детето да пише, преди да е тръгнало на училище. До 7-годишна възраст у повечето деца не е съзряла нервномускулната регулация.
Механизмът на писането е много фин, процес, който трябва да има правилна постановка, ръката да е фиксирана, да се извършат действия в определена последователност. Затова е най-добре да поверите писането на професионалист. Педагогът работи с всеки ученик и следи за това детето да развие хубав почерк и да има правилна постановка на ръката – всичко това ще подготви мускулите на ръцете за натоварването.
Може предварително просто да рисувате с моливи и боички, да оцветявате, да правите прости щрихи, спирали, прави и вълнисти линии с различна дължина. Тези лесни елементи преди училище ще помогнат на детето да овладее писането с лекота.
Първо с молив
Ако детето много иска да се научи да пише по-рано, дайте му молив. Обучението трябва да бъде интересно занимание, затова се старайте да избегнете стреса. Написването на първата буква е голямо напрежение за всяко дете. Затова е и моливът – с него винаги има възможност първите грешки лесно да се поправят.
Не повече от 5 минути наведнъж
Направете една линия, после си отдъхнете – това е първото правило. Времето за концентрация на 7-8-годишното дете е много малко и съсредоточаването над буквите може да е максимум 5 минути (най-добре 2-3).
Парадоксално е, но в началния етап на обучението колкото по-малко пише един ученик, толкова по-добре му се получава.
Често възрастните карат детето всеки ден да изписва по една страница на ден, но това категорично не е е хубаво. Ако му се налага да се съсредоточава за дълго над каквото и да било, това ще го отблъсне от ученето.
Да се ориентира на листа
Ако малкото има проблем с изписването на конкретна буква (например бърка буквите „в“ и „д“ или пише „е“ на обратно), ако пише накриво или надолу, трябва да се поработи над ориентацията на листа.
Дайте му следната задача за тренировка: да намери 10 разлики в картинка, да съедини с линии картинка, обозначена само с цифри. Учете го да рисува малки и големи кръгове и да съпостави размерите им, например, като ги изреже и ги наслага един в друг.
Използвайте тетрадки с тънки и широки редове, за да се ориентира за малките и главните букви. Тесните редове помагат на малкото да спазва правилния наклон и да съблюдава нужната ширина на буквите.
Първо - главните букви
Да се пише с печатни главни букви е по-лесно, разбира се. Но в този случай съществува риск детето да се обърка, а то трябва постепенно да усвои четири вида букви – печатни големи и малки и ръкописни големи и малки, така че дори за внимателното и съсредоточено дете това е трудно, не бързайте и започнете с главните.
Рисувайте образа на буквите във въздуха
Така ще отработите движенията на ръката при различните букви. Отначало рисувайте големи букви във въздуха и постепенно намалявайте размера, включвайки и малките букви – „А“ голяма, „а“ малка...
Отделяйте красиво изписаните букви
Важно е да поощрявате малкото за неговите успехи, а не да му се карате, че е сбъркало с изписването. Дайте му зелена химикалка и го помолете само да отбележи тези букви, които са написани по-красиво от другите. Ще видите, че следващия път детето ще се ориентира именно по красиво изписаните букви.
Как да държи химикалката
В канцеларските магазини продават гумени накрайници, които помагат да се формира правилен захват върху химикалката и могат да се използват в първия етап на изучаването на писането, но после трябва да ги изоставите. Много по-добре е да покажете на детето как се държи химикалката само, отколкото да разчита на „помощник“. Поставете пръстите му в правилна позиция, след това обхванете ръката му със своята и започнете да пишете. Оставете го да почувства буквата и после го пуснете.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари